Sådan finder du ud af a kasse og priser på denne

Hvis du netop er kommet ud på arbejdsmarkedet, eller der ikke er mere end et par år tilbage af din uddannelse, er det tid til, at du melder din ind i en a kasse. En a kasse kan hjælpe dig rent økonomisk, hvis du pludselig skulle stå arbejdsløs, eller der skulle ske andet i dit liv, der kunne risikere at påvirke dit arbejdsliv.

Det kan virke lidt forvirrende med de mange a kasser og a kasse priser, og hvad det egentlig er for noget, men det behøver det ikke at være. Det kræver ikke meget at hurtigt sætte sig ind i, hvad en a-kasse er, og hvordan du finder ud af prisen på sådan en, men det er yderst vigtigt at gøre.

Derfor kan du herunder få svar på nogle af alle dine spørgsmål og få mere om a kasse priser her.

Hvordan finder jeg ud af a kassernes priser?

Priserne på a kasserne i Danmark ligger generelt ikke så langt fra hinanden, men selvfølgelig kan de godt variere lidt. Det afhænger meget af den enkelte a kasse og, og hvad de tilbyder dig, hvis du melder dig ind hos dem. Normalvis vil prisen ligge på et sted mellem 400 kroner og 500 kroner, men det kommer helt an på, hvilken en du vælger, og om du samtidig melder dig ind i en fagforening og så videre. På fagforeningernes hjemmeside, vil det uden tvivl stå, hvor meget du skal betale om måneden. Du kan med fordel undersøge nærmere om følgende a kasser:

• Krifa
  • Ase
  • Frie
  • Magistrenes A-kasse
  • Det faglige hus
  • CA

Hvad er en a kasse?

En a kasse er en organisation, der kan hjælpe dig, hvis der skulle ske noget dårligt i dit arbejdsliv. De kan hjælpe dig rent økonomisk, og så kan de også hjælpe dig med rådgivning og med at komme tilbage på arbejdsmarkedet, hvis du eksempelvis skulle være blevet fyret.

Ordet a kasse står for arbejdsløshedskasse, og du kan altså opfatte det som en hjælp til, hvis du pludselig skulle stå uden arbejde, og du ikke ved, hvordan du skal komme tilbage på arbejdsmarkedet igen eller hvordan du skal klare dig rent økonomisk.

Vælg den rigtige

Når du skal vælge den rigtige a kasse for dig, kan det hurtigt virke lidt forvirrende. Det behøver det dog ikke at være, og det vigtigste er sådan set, at du undersøger sagen grundigt og derefter melder dig ind det sted, du føler, der vil være bedst for dig.

Du kan med fordel starte med at læse om ovenstående a-kasser, og så kan du tjekke ting som priser, fordele, samarbejde med fagforening og lignende. Det er alt sammen noget, der kan påvirke dig i den rigtige retning, hvis du på et tidspunkt skulle stå arbejdsløs – og så kan du vælge en a kasse.

Det kan være en god idé at melde sig ind et sted, hvor der er andre i samme arbejdssituation, eksempelvis hvis du er lærer, vil du sikkert gerne sparre med andre lærere, og på samme måde med sygeplejersker, kommunikationsmedarbejdere og så videre.

Dog skal du i sidste ende blot gøre, som du synes. Du skal undersøge sagen, og så skal du melde dig ind det sted, du føler bedst for.