Alkoholen kan tage overhånd

Der er overraskende mange danskere som har et alkoholproblem i Danmark. Årsagen til dette er meget individuel. Ofte hænger det sammen med at folk har haft en dårlig oplevelse eller periode i deres liv således, at alkohol er blevet vejen til at komme ud af det på. Et glas vin om dagen kan hurtigt tage overhånd, så det ender med at folk drikker flere flasker om dagen. Afhængig bliver man hurtigt, hvis kroppen bliver vant til at få alkohol dagligt. De fleste familiemedlemmer til alkoholikere har det skridt med at se hvordan de ødelægger deres liv. Det eneste som man som familie kan gøre er at støtte, vejlede og råde til at få startet en afvænningsproces.

Afhængigheden er individuel:

Det er meget forskelligt hvor længe folk har haft et alkoholproblem, før de kommer på et behandlingshjem. Nogen har drukket i flere år, imens andre har drukket igennem et par måneder. Alkoholisme er et problem, som man skal have meget fokus på, da der kan medfølge en masse bivirkninger. Danskere kan bl.a. komme til at ændre sig udseendemæssigt, da store mængder alkohol ødelægger kroppen indefra. Kroppen bliver forgiftet af alkohol, hvilket kan føre til ophobning af væske i kroppen. Dette kan bl.a. ses i ansigtet, hvor flere mennesker får nogle af disse ændringer.

Ifølge spørgeundersøgelser bliver en del danskere rødmosset i huden, når de har drukket alkohol i mange år. Det skyldes, at blodkarrene bliver udvidet således, at de er meget mere fremtrædende i huden. Hvis man stopper med at drikke så vil den røde farve i ansigtet ikke forsvinde lige med det samme. Jo længere tid der går uden alkohol, jo mere vil farven også aftage. Hvis du har drukket i mange år, så kan det være nødvendigt med laserbehandling for at fjerne de tydelige røde blodceller i huden, hvis det generer dig.

Find et behandlingshjem i nærheden af dig:

Der findes forskellige afvænningshjem rundt omkring i Danmark, som står klar til at hjælpe dig. Familien kan ikke tvinge dig til at stoppe med at drikke. Du skal selv række hånden ud og være indstillet på at ændre dit liv. På et afvænningshjem får man tilknyttet en kontaktperson, der hjælper med at snakke om din afhængighed. Det er meget individuelt hvordan et forløb bliver planlagt, da det kommer an på hvad dit behov er. Nogen er mere afhængige af andre, så derfor kan nogle forløb være længere end andres.

Det anbefales, at du deltager i diverse fællesmøder, så du får en indsigt i hvordan andre har det med deres afhængighed til alkohol. På denne måde kan du danne nye relationer, og snakke med andre, der har en forståelse for hvordan du har det. Det er ikke alle alkoholafhængige der får tilbuddet om at komme på antabus piller. Dette kommer an på hvad din kontaktperson og læge mener. Antabus skal tages 1-2 gange om ugen, og er en pille der gør, at du får det dårligt hvis du indtager alkohol. Mange får det så dårligt, at indtagelse af alkohol slet ikke kan svare sig.

Støt dit familiemedlem:

Alkoholikere er stærke og seje ved at indse at de har et problem. Nogle gange giver familien alkoholikeren et valg således, at der skal vælges mellem familien eller alkoholen. Nogen får øjnene op for problemet, imens andre ikke kan svare på hvad de gerne vil vælge. Hvis afhængigheden er så intens, så vælger nogen familier at stoppe kontakten til vedkommende. Det er forfærdeligt for familien at være vidne til hvordan deres familiemedlem bliver mere og mere afhængig. De fleste kan ikke passe deres job og bliver fyret, så det kun er alkoholen der fylder i tilværelsen. Heldigvis er der mange som indser at de har et problem, og finder alligevel ud af at komme ud på den anden side.